Δευτέρα, 8 Φεβρουαρίου 2016

ΚΥΛΑ-ΚΥΛΑ Ο ΧΡΟΝΟΣ

   Ο πίνακας του Τσαρούχη "4 εποχές" είναι μέρες στο καβαλέτο. Τα παιδιά τον παρατηρούν, σχολιάζουν, κάνουν υποθέσεις για το τι μπορεί να συζητούν τα πρόσωπα του πίνακα και όλα αυτά τα καταγράφουμε. Μαθαίνουμε αίνιγμα για τις εποχές, τη χρονική ακολουθία, κάνουμε χειροτεχνίες, ζωγραφιές κι εκφράζουμε τα συναισθήματα μας για κάθε εποχή. Ο πίνακας χωρίζεται σε τέσσερα κομμάτια, γίνεται παζλ που το συναρμολογούμε με τη σωστή διαδοχή, αντιστοιχούμε το όνομα της εποχής με το πρόσωπο, μαθαίνουμε το 1/4 και κάνουμε πρόσθεση (δύο άντρες και δύο γυναίκες). Το"συν" και " ίσον" μας δυσκόλεψαν λίγο αλλά θα τα ξαναπούμε. Όμως  ο αριθμός 4 καθόλου, τον μάθαμε πανεύκολα. Κατασκευάζουμε τον τροχό των εποχών.
Βρίσκουμε κι άλλους πίνακες του Τσαρούχη και δραματοποιούμε το "Μπαρμπέρικο".

































   Εστιάζουμε για λίγο στην εποχή που έχουμε: ΤΟ ΧΕΙΜΩΝΑ. Μαθαίνουμε το γράμμα "Χ". Συζητάμε  για τον καιρό και τη θερμοκρασία του Χειμώνα και πως άνθρωποι , ζώα και φύση  αντιμετωπίζουν το κρύο. Ετοιμάζουμε μακέτα με τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη και   μια
ταΐστρα  γεμάτη ψιχουλάκια    απ το πρωινό μας για τα πουλάκια . Διασκεδάζουμε με το τραγούδι "Αρκούδα καφέ". Παρατηρούμε  τα χειμωνιάτικα ρούχα, κάνουμε ασκήσεις αφής, δημιουργούμε ζευγάρια, παίζουμε παιχνίδια (το πλυντήριο, τυφλόμυγα με το κασκόλ και για μπασκέτα το σκούφο και για μπάλα ένα κουβάρι). Λύνουμε το σταυρόλεξο του Χειμώνα, ασχολούμαστε με πίνακα διπλής εισόδου. Για να μη ξεχνάμε όμως και το πρόγραμμα Τέχνης που δουλεύουμε βρίσκουμε στο διαδίκτυο πίνακες ζωγραφικής με χειμερινά τοπία. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες. Κάθε ομάδα πήρε έναν πίνακα και ανέλαβε να ζωντανέψει με ζωγραφιές και λόγο το Χειμωνιάτικο πίνακα. Το αποτέλεσμα ήταν 4 νέοι πίνακες -κολάζ και 4 όμορφες ιστορίες φτιαγμένες από τους μικρούς μας καλλιτέχνες. Η κάθε ομάδα παρουσίασε στην ολομέλεια τη δουλειά της.







































Οι ιστορίες του κλασικού τμήματος:
    1)  "ΧΕΙΜΩΝΑΣ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ"
Στο δάσος κοντά στο χωριό, εμφανίστηκαν δύο αλεπούδες, που ήθελαν να φάνε τις κότες.Όμως οι κυνηγοί με τα όπλα, πυροβόλησαν στον αέρα και τις τρόμαξαν για να φύγουν.
(Αγάπη, Καλλιόπη, Μαριέττα, Παναγιώτα, Στεφανία)
    2) "ΧΕΙΜΩΝΑΣ ΣΤΟ ΠΟΤΑΜΙ"
Τα παιδάκια πήγαν στο ποτάμι να ταΐσουν τα πουλάκια, που καθόταν στο γεφυράκι και πεινούσαν, επειδή ήταν όλα παγωμένα. Ένας ψαράς που ψάρεψε ένα ψάρι το χάρισε στα παιδιά γιατί χάρηκε με την καλή τους πράξη.
(Αλέξανδρος, Γιώργος, Γρηγόρης, Δέσποινα, Εβίτα)
  3) "ΧΕΙΜΩΝΑΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ"
Μια νύχτα που είχε χιονίσει και είχε στρώσει χιόνι στους δρόμους, τα αυτοκίνητα γλιστρούσαν και κόντεψαν να τρακάρουν. Όμως ευτυχώς ήρθε ένα αμάξι με αλατιέρα, έριξε αλάτι στο δρόμο κι έτσι έλιωσε ο πάγος αμέσως.
( Άγγελος, Αντώνης, Γιάννης, Ιορδάνης, Χριστόδουλος)
  4) "ΧΕΙΜΩΝΑΣ ΣΤΟ ΠΑΡΚΟ"
Μια κρύα μέρα που ο ήλιος είχε δόντια, πέντε παιδάκια πήγαν στο πάρκο, ντυμένα με ζεστά ρούχα, να παίξουν χιονοπόλεμο και να φτιάξουν χιονάνθρωπο.
(΄Αννα-Μαρία, Ειρήνη, Ελισάβετ, Μαριάννα)
Οι ιστορίες του Ολοήμερου τμήματος:
1)"ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ"
Σε αυτό το ποταμάκι σταμάτησε ο Άγιος- Βασίλης  με το έλκηθρο του. Οι τάρανδοι ήπιαν νερό για να ξεδιψάσουν κι ο Άγιος- Βασίλης κάθισε κι αυτός να ξεκουραστεί. Όλα  ήταν κάτασπρα και χιονισμένα. Το σπουργίτι ξεκίνησε να κελαηδάει απ τη χαρά του. Σε λίγο ο Άγιος Βασίλης ξεκίνησε και πάλι γιατί είχε πολλά δώρα να μοιράσει.
(Αθηνά, Κλαιντι, Πέτρος, Φρειδερίκη)
2) "ΤΟ ΠΑΡΚΟ"
Η Αλεξάνδρα και ο Μιχάλης πήγαν με τους γονείς τους σ ένα χωριό, ψηλά στο βουνό. Όλα ήταν χιονισμένα. Τα σπίτια, τα δέντρα, όλα, Έκαναν βόλτες και σκι. έκανε πολύ κρύο αλλά φορούσαν ρούχα χοντρά, γάντια και κασκόλ. Κουρασμένοι γύρισαν σπίτι για να φάνε. Πεινούσαν πολύ.
(Μαρκέλλα, Μιχάλης, Ντία. Στάθης)
3) "ΤΟ ΔΑΣΟΣ "
Μια οικογένεια με τα παιδάκια της βγήκαν βόλτα. Έπιασαν ο ένας τα χέρια του άλλου γιατί ήταν παγωμένα και γλιστρούσαν. Ήταν απόγευμα κι έκανε κρύο πολύ. Τα παιδιά έφτιαξαν χιονάνθρωπο
Έπρεπε όμως να φύγου γιατί κρύωσαν και το σπίτι τους ήταν μακριά. Πέρασαν όμως ωραία.
(Γεωργία, Μαρία, Νικόλας, Σοφία)
4)"Η ΠΟΛΗ"
Ένα  βράδυ μια οικογένεια, ο μπαμπάς, η μαμά και τα τρία τους παιδάκια αποφάσισαν να πα΄νε βόλτα να πιουν ένα καφέ. Έκανε πολύ κρύο κι έπεφτε χιόνι πολύ.Περπατούσαν ώρα και κουράστηκαν, έτσι αποφάσισαν να καθίσουν σ ένα παγκάκι να ξεκουραστούν. Τα παιδιά έπαιζαν χαρούμενα χιονοπόλεμο. Όλοι ήταν χαρούμενοι και γελούσαν.
(Δημήτρης, Ελισάβετ, Ευγένιος, Σοφία , Στέργιος)

                                      _______________________
Η κυρία στην παρεούλα αφηγείται το διασκεδαστικό παραμύθι  "Η κυρά -καλή και οι 12 μήνες" Έτσι μαθαίνουμε τους μήνες,  τα ονόματα τους, ότι τους χαρακτηρίζει, διαλέγουμε τον αγαπημένο μας μήνα και αιτιολογούμε, βρίσκουμε σε ποιο μήνα έχουμε γεννηθεί, τους βάζουμε σε σειρά , κάνοντας το τρένο του χρόνου, με 12 βαγόνια. Ένα ζευγάρι παιδιών αναλαμβάνει να ζωγραφίσει στο βαγόνι κάτι σχετικό με  το μήνα που διάλεξε. Μαθαίνουμε παροιμίες και τους τακτικούς αριθμούς.












Συνέχεια έχουν οι μέρες που ήδη τις γνωρίζουμε από τις ρουτίνες της τάξης μας. Χορεύουμε όλοι μαζί τον χορό των "7", τραγουδάμε την "τεμπέλα" και μαθαίνουμε το αριθμό "5" αφού πέντε είναι οι μέρες που ερχόμαστε σχολείο.Αντιστοιχούμε καρτέλες με κεφαλαία γράμματα και μικρά.







Στις 29 Ιανουαρίου πηγαίνουμε στην εκκλησία. Μόλις επιστρέφουμε  αναφερόμαστε στους τρεις Ιεράρχες.Βλέπουμε την εικόνα τους, αναφερόμαστε στην τέχνη της Αγιογραφίας, μαθαίνουμε τα ονόματα τους και την προσφορά τους στα γράμματα φτιάχνουμε  εικόνα και την παίρνουμε μαζί μας για " καλή φώτιση" !!!!





"ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ"  Ήρθε κι ο Φεβρουάριος γιορτινός!!! Με τον άγιο Τρύφωνα και την Υπαπαντή έχουμε γλέντια στην περιοχή..... Η Σοφία κερνάει μηλόπιτα, επειδή γιορτάζει ο πατέρας της που είναι αγρότης. Αφού κάνουμε τον απολογισμό του Ιανουαρίου, διαβάζουμε το υπέροχο παραμύθι  "Ο  Γλεντζοφλέβαρος" της Γ. Γεωργιάδη.  Είναι το δώρο του Αντώνη από την κοπή της βασιλόπιτας που μας μιλά για το μήνα με τα κινητικά προβλήματα που όμως είναι αναντικατάστατος κι απολαυστικός. Από το παραμύθι εντοπίζουμε συναισθήματα, και τα καταγράφουμε., βρίσκουμε "παρατσούκλια " από το βιβλίο αλλά και δικά μας και δημιουργούμε σύνθετες λέξεις.  Το κυρίαρχο συναίσθημα είναι "Ο ΘΥΜΟΣ "  Τον αναλύουμε και γεμίζουμε το "θυμόσακο" με ότι μας θυμώνει,.προτείνουμε τρόπους να διώχνουμε το θυμό μας και διαλέγουμε το χρώμα που τον απεικονίζει στην παλέτα μας.
Από αναφορές του παραμυθιού, αλλά και το ζεστό καιρό μιλάμε για τις Αλκυονίδες μέρες και την Αμυγδαλιά. Με διάφορα υλικά δημιουργούμε έναν πίνακα.




















Από το μικρό χώρο της τάξης μας, μεταφερόμαστε στο σύμπαν. Για μια ακόμα φορά ο Αντώνης μας παρουσιάζει έναν τόμο με εικόνες από το διάστημα. Συγκεντρώνουμε υλικό που έχουμε στο σχολείο (Υδρόγειο σφαίρα ,φακό,  πλανητικό σύστημα κ.α.). Παρατηρούμε, παίζουμε και μαθαίνουμε  τα ονόματα των πλανητών  την απόσταση τους απ τον ήλιο και την περιφορά τους. Φτιάχνουμε  ομαδικά ένα γαλαξία.  Έτσι εντελώς φυσικά κατανοούμε τη διαδοχή ΗΜΕΡΑΣ- ΝΥΧΤΑΣ και τη χρονική ακολουθία  ΠΡΩΙ- ΜΕΣΗΜΕΡΙ- ΑΠΟΓΕΥΜΑ- ΒΡΑΔΥ. Βρίσκουμε τη θέση του ήλιου στον ουρανό στη διάρκεια της μέρας, τη ΔΥΣΗ-ΑΝΑΤΟΛΗ  κι επιλέγουμε ανάλογα το χρώμα του ουρανού.














 Πως περνάει αυτή η ώρα; Ώρα λοιπόν να γνωρίσουμε την ώρα. Μαθαίνουμε το "ακριβώς" και το "και μισή", το "π.μ". και το " μ.μ". Παρατηρούμε είδη ρολογιών που έφεραν τα παιδιά, γυρνάμε δείκτες και λεπτοδείκτες, ξυπνάμε με το ξυπνητήρι, και κάνουμε εργασία με το φυσικό ξυπνητήρι που είναι φυσικά ο ΚΟΚΟΡΑΣ!!!! Στο βιβλίο " Νιαουστα" βλέπουμε το ρολόι της πόλης και διαβάζουμε την ιστορία του. Στην τάξη φτιάχνουμε ρολόγια κολάζ και για να εξασκούμαστε στην ώρα και στο σπίτι, φτιάχνουμε ρολόγια πιγκουίνους.











Να που ήρθε η ΏΡΑ που το πρόγραμμα που υλοποιούμε έγινε πράξη: "Σε πίνακες ζωγραφικής περιδιαβαίνουμε και για τις εποχές μαθαίνουμε" αλλά και τόσα άλλα........


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου